Op 15 oktober 2024 organiseerde de Consumentenombudsdienst een conferentie getiteld: (Buiten)gerechtelijke geschillenregeling: oordelen of verzoenen? Na afloop van deze boeiende en erg leerrijke studievoormiddag vatte de voorzitter van de Consumentenombudsdienst, mevr. Cynthia Van der Linden, de besprekingen samen in zeven conclusies, die we hieronder in een notendop weergeven:
- We moeten meer inzetten op een betere bekendheid bij zowel burgers, consumenten als bedrijven over de verschillende vormen van bemiddeling zodat iedereen steeds de gepaste keuze kan maken.
- We moeten een tool ontwikkelen die de partijen toelaat de meest geschikte procedure voor het geschil te kiezen en dienen tevens door middel van een lexicon duidelijkheid te creëren rond de terminologie.
- We nemen de suggestie mee tot oprichting van een bemiddelingscentrum waarop men gratis een beroep kan doen en dat tevens zorgt voor sensibilisering (naar analogie met het voorbeeld uit Australië).
- De samen- en medewerking van bedrijven aan bemiddeling moet verplicht gesteld worden.
- We dienen de pro’s en contra’s te onderzoeken van het bindend maken van de aanbevelingen van een ombudsman.
- We moeten de uitwisseling tussen rechter en ombudsman bevorderen: de rechter moet geïnformeerd worden over de adviezen van de ombudsman en de ombudsman moet prejudiciële vragen kunnen stellen aan de rechter.
- Er zou een aanpassing aan het gerechtelijk systeem moeten komen waardoor de (vrede)rechter nog vóór de start van het proces kan doorverwijzen naar bemiddeling.
Deze conclusies zijn allen slechts pistes die verdere reflectie verdienen en waar we de komende legislatuur mee aan de slag kunnen.