10 jaar, 10 vragen, 10 mensen.
De Consumentenombudsdienst bestaat dit jaar 10 jaar en dat laten we niet onopgemerkt voorbij gaan. Gedurende tien jaar hebben we heel wat gedaan. Geluisterd, gepraat, gezwegen, gelachen, gevloekt, gezucht, geschreven, herschreven, geschrapt, overwogen, heroverwogen, bemiddeld en verzoend. Dat deden en dat doen we niet alleen. Gaandeweg bouwden we een vertrouwensrelatie uit met heel wat mensen en organisaties. En die laten we nu even aan het woord. Tien vragen aan tien mensen over tien jaar COD.
VANDAAG: Xavier Taveirne
1. Kan u zichzelf kort even voorstellen?
Nou, ik ben dus Xavier Taveirne en ik ben de presentator van alles wat met WinWin te maken heeft. Dat gaat van het radioprogramma over het tv-programma tot de podcast en alles wat je op de socials ziet verschijnen.
2. Hoe ziet een werkdag er voor u uit?
Om half zeven ’s ochtends gaat de wekker en een half uurtje later ben ik al op de redactie. Het eerste wat we samen met de redactie doen, is het radioprogramma van negen uur voorbereiden. Na de uitzending hebben we dan opnieuw een vergadering om de dag van morgen alweer voor te bereiden. Op de beste dagen ben ik om twee uur in de namiddag thuis en werk ik daar nog een beetje door. Maar op de slechte dagen, en die zijn er jammer genoeg meer, dan is er nog televisie- of podcastwerk en dan ben ik pas tegen zeven uur ’s avonds thuis.
3. Hoe heb je eerste van de COD gehoord ?
Toen ik nog voor de nieuwsdienst werkte hadden we wel al eens contact gehad met de ombudsdienst, maar het is pas bij WinWin dat ik te weten gekomen ben welke ombudsdienst wat deed. Het is het in dit ingewikkelde, federale land niet altijd gemakkelijk om te weten wie wat nu voor wat bevoegd is, maar nu weet ik dus precies wat de Consumentenombudsdienst doet!
4. Kijk je liever naar films of naar series?
Ik kijk bijna enkel naar films, actiefilms dan nog, maar dat komt omdat mijn man daar een zwak voor heeft. Ik word heel rustig van actiefilms en val meestal na een paar minuten in slaap. Het scenario is zodanig dun dat ik achteraf alleen maar hoef te vragen of de slechterik werd gepakt of niet. Zelf hou ik eigenlijk meer van series.
5. In welke film of serie zou een ombudsman op zijn plaats geweest zijn?
Mocht er een ombudsdienst bestaan voor de liefde, dan zou deze dienst in zowat elke film of serie mogen opdraven denk ik. Die ombudsman zou heel erg veel werk hebben, al lijkt het me wel erg moeilijk om in de liefde vast te stellen wie nu juist gelijk heeft en wie niet.
Nee, dan kies ik toch voor de films van de gebroeders Dardenne. Als het gaat over armoede, ongelijkheid, discriminatie,… daar lijkt een ombudsman me op zijn plaats. Al zou een ombudsman aan de zijde van Julia Roberts in Erin Brockovich ook niet misstaan hebben.
6. Wat is je favoriete drankje tijdens het maken van radio?
Ik kies voor twee drankjes niet eigenlijk niet horen als radiomaker: koffie en spuitwater. Koffie is niet goed voor de stem en spuitwater zorgt voor opborrelingen, wat danig lastig kan zijn voor een radiomaker. Al heb ik nog nooit een boertje gelaten op antenne! Maar goed, plat water en thee vind ik supersaai, dus kies ik voor spuitwater en koffie. En nu maar hopen dat ik geen boertjes moet laten, anders vervloek ik dit interview voor eeuwig.
7. Is de medewerking met de COD een win-win situatie voor Win-win ?
Voor WinWin is de samenwerking met de Consumentenombudsdienst zeker een win-win. Onze mailbox stroomt vol met vragen en als we bepaalde tendensen zien, kunnen we dat steeds eens checken bij de COD.
De ombudsdienst kan de mensen nadien ook een houvast bieden. Wij kaarten bij de radio bepaalde problemen aan en bieden in het beste geval ook het begin van een oplossing aan. Maar voor een structurele oplossing is de samenwerking met de Consumentenombudsdienst heel erg noodzakelijk.
Vaak geeft het ook meer geloofwaardigheid aan ons verhaal, omdat de ombudsman er een extra laagje op kan leggen. De Consumentenombudsdienst kan enerzijds tips and tricks meegeven, maar anderzijds ook wegen op het beleid. En onze mailbox wat verlichten, dat is ook mooi meegenomen!
8. Hoe zou u de COD omschrijven in drie woorden?
Ik kies voor onmisbaar, hardwerkend en houvast.
9. Welk verhaal of welke situatie uit WinWin zal u altijd bijblijven?
Vorig jaar bereikte ons het verhaal van een vrouw wiens vader gephisht werd voor meer dan 300.000 euro. Daarmee was ook meteen het hele familiekapitaal verdwenen. Naast het feit dat iedereen plannen had met dat geld, was er ook de schaamte bij de familie en de vader die er bij kwam kijken. Toch kwam de vrouw heel erg sterk getuigen bij ons en dat heeft me echt gegrepen. Ik voelde zelf ook veel frustratie omdat die oplichters ongrijpbaar zijn, vaak ook omdat ze vanuit het buitenland opereren.
Iedereen zegt steeds maar dat het hem of haar niet zal overkomen, maar het verhaal heeft heel duidelijk aangetoond dat werkelijk iedereen in de val kan lopen en het slachtoffer kan worden.
Anderzijds vind ik alles wat met oplichting van aannemers te maken heeft echt crapuleus. Veel mensen sparen voor een huis en doen daar heel veel moeite voor. Als je ergens halfweg dan moet vaststellen dat de aannemer je heeft opgelicht en er met je centen vandoor is en je niet meer weet wat je moet doen, vind ik heel erg schrijnend. Mensen komen terecht in een half afgewerkt huis, met kleine kinderen, gezondheidsrisico’s, het geld is op… dat is wraakroepend.
10. Wat wens je aan de COD voor de toekomstige 10 jaar ?
Ik wens jullie voldoende medewerkers doe om alle dossiers te kunnen behandelen, genoeg slagkracht om echt verandering in gang te kunnen zetten, dat de politiek naar jullie luistert en ten slotte een ombudsman die blijft vechten als een leeuw voor alle consumenten!


