Skip to main content

Ook met een Jaguar kan het mank lopen.

De Consumentenombudsdienst behandelt heel veel dossiers in erg uiteenlopende sectoren. Soms gaat het over veel geld, soms kunnen gemeende excuses ook al veel oplossen. Soms zijn dossiers heel eenvoudig en helder, soms moeten we diep graven en halen we de waarheid maar moeilijk boven. Dit dossier gaat over een Jaguar. Niet het dier, wel de auto.

Op 17 oktober 2023 kocht een Tsjechische consument een tweedehands Jaguar, model F-Pace bij een garage in het Brusselse. De koper wou met de auto naar zijn huis rijden, maar op de Duitse autostrade kreeg hij pech. De auto werd naar een officiële Jaguar-dealer in Duitsland gesleept. Daar wees onderzoek wees uit dat de motor ernstige schade had door metaaldeeltjes in de olie, wat resulteerde in een onherstelbare motor. De wagen was verkocht met een garantie van 12 maanden en een certificaat waarin de goede staat van de motor werd bevestigd. De consument stelde dat het defect reeds bij levering aanwezig moest geweest zijn en vroeg om herstelling of vervanging. De verkoper weigerde dit, waarna de consument de motor op eigen kosten liet vervangen in Tsjechië. Daarnaast bleken ook nog bepaalde geadverteerde opties te ontbreken.

De verkoper wenste echter niet in te gaan op het verzoek van de consument en zodoende kwam deze laatste bij de Consumentenombudsdienst terecht. Op 17 juni 2024 ontvingen we alle documenten en legden we contact met de onderneming. Op 21 juni antwoordde de advocaat van de onderneming dat het voertuig werd verkocht “zoals het is“, met het motorprobleem expliciet vermeld op de factuur. De consument was aldus op de hoogte van het gebrek.  De vermelde garantie van 12 maanden was volgens hen optioneel en niet aangekocht door de consument.

De Consumentenombudsdienst antwoordde op 28 juni in niet mis te verstane bewoordingen dat deze handelswijze fundamenteel verkeerd is, de wettelijke garantie is immers geen fait divers. Bij verkoop van tweedehandswagens is er altijd sprake van een wettelijke garantietermijn van minimaal 12 maanden. Wanneer dat niet expliciet zo vermeld wordt, dan geldt zelfs de normale termijn en wordt de termijn opgetrokken naar twee jaar. Deze garantie kan nooit optioneel zijn en al zeker niet betalend. Consumenten hebben altijd recht op de wettelijke garantie, ongeacht of er een extra garantie wordt aangeboden.

De motorstoring kort na aankoop vormt een ernstig en verborgen gebrek dat vermoed wordt reeds bij levering aanwezig te zijn. Algemene vermeldingen zoals een waarschuwingslampje volstaan niet om dit vermoeden te weerleggen. Bovendien ontbraken geadverteerde opties, wat het voertuig niet-conform maakt. De consument had volgens ons dan ook recht op een terugbetaling van de reparatiekosten en bijkomende compensatie.

Op 10 juli 2024 liet de onderneming weten bij haar standpunt te blijven. De garage weigerde een terugbetaling. De Consumentenombudsdienst formuleerde hierop een aanbeveling waarin we de consument over de hele lijn in het gelijk stelden. Beide partijen werden hiervan op de hoogte gebracht.

Helaas geen oplossing dus in dit dossier. We raadden de consument dan ook aan om naar de rechter te stappen…

Consumentenombudsdienst

Een autonome openbare dienst die gratis bemiddelt tussen consumenten en ondernemingen.

Dossier indienen

Adres

Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel
Tel.: 02/702.52.00
Fax.: 02/808.71.20
Ondernemingsnummer : 0553.755.479

Copyright : Consumentenombudsdienst

X
Welkom op onze website