10 jaar, 10 vragen, 10 mensen.
De Consumentenombudsdienst bestaat dit jaar 10 jaar en dat laten we niet onopgemerkt voorbij gaan. Gedurende tien jaar hebben we heel wat gedaan. Geluisterd, gepraat, gezwegen, gelachen, gevloekt, gezucht, geschreven, herschreven, geschrapt, overwogen, heroverwogen, bemiddeld en verzoend. Dat deden en dat doen we niet alleen. Gaandeweg bouwden we een vertrouwensrelatie uit met heel wat mensen en organisaties. En die laten we nu even aan het woord. Tien vragen aan tien mensen over tien jaar COD.
VANDAAG: Priscilla van Ombudsdienst voor Energie
1. Kan je jezelf kort even voorstellen?
Ja, ik ben Priscilla, ik werk bij de Ombudsdienst voor Energie als administratief en financieel medewerker.
2. Kan je me een idee geven van hoe een dag bij de Ombudsdienst voor Energie eruitziet?
Mijn dagen worden dus onderbroken door de aanwezigheid van mijn collega’s die om de vijf minuten langskomen voor een psychologiesessie; zo begint het al. En dan zijn er nog alle deadlines die we moeten halen, of het nu voor de boekhouding is of voor het beheren van personeelsdossiers.
3. En bij welke gelegenheden werk je samen met de Consumentenombudsdienst?
Ofwel wanneer we transferdossiers naar het COD sturen, ofwel met jou, Arthur, aan openbare aanbestedingen “waar we van houden”, en uiteraard ook voor onze geweldige sportdagen die we met z’n allen doen.
4. Is er iets waar je aan denkt als je een dossier van de COD ontvangt?
Dat we een flinke dosis cafeïne nodig hebben!
5. Stel dat je een serie zou moeten aanraden die je aan bemiddeling doet denken, welke zou dat zijn?
Het zou dus Blacklist zijn omdat ze echt overal induiken, zowel qua inhoud van het dossier, de consument zelf, of de relatie met de leverancier… Zo klinkt het dus voor mij.
6. Ik zie dat je verschillende Star Wars-elementen in je kantoor hebt, heb je een favoriete personage?
Mijn favoriete personage is Obi-Wan door zijn kalmte én vooral zijn gevoel voor humor.
7. Je werkt voor de Ombudsdienst voor Energie. Wat is jouw dagelijkse energiebron?
Mijn bron van energie is dat ik aan het einde van de dag besef dat ik een verschil heb gemaakt en mensen heb kunnen helpen.
8. Laten we even terugkomen op COD. Als je het in drie woorden moet omschrijven…
Vertrouwen is wat we voelen als we bij jullie langskomen. Complementariteit, omdat ik denk dat geen enkele ombudsdienst werkt op zichzelf. En een laatste woord… Samenwerking, vanzelfsprekend.
9. Iets originele nu: stel je nu voor dat de COD een dessert is, welke zou het dan zijn?
Een tarte tatin! Waarom? Vanwege de zoetigheid die jullie allemaal de hele dag uitstralen, elke keer dat iemand langskomt.
10. Onze dienst viert binnenkort zijn 10e verjaardag. Wat wens je ons toe voor de komende tien jaar?
Dus ik wens jullie het allerbeste voor de toekomst en misschien nog wel meer dossiers. Het is vervelend voor jullie, maar het laat in ieder geval zien dat jullie er zijn en dat jullie nuttig zijn. En bovenal hoop ik dat jullie een eigen ombudsman mogen hebben, want ik denk dat het cruciaal is dat jullie volledig autonoom kunnen werken.


