10 jaar, 10 vragen, 10 mensen.
De Consumentenombudsdienst bestaat dit jaar 10 jaar en dat laten we niet onopgemerkt voorbij gaan. Gedurende tien jaar hebben we heel wat gedaan. Geluisterd, gepraat, gezwegen, gelachen, gevloekt, gezucht, geschreven, herschreven, geschrapt, overwogen, heroverwogen, bemiddeld en verzoend. Dat deden en dat doen we niet alleen. Gaandeweg bouwden we een vertrouwensrelatie uit met heel wat mensen en organisaties. En die laten we nu even aan het woord. Tien vragen aan tien mensen over tien jaar COD.
VANDAAG: Pieter-Jan De Koning
1. Wie ben je en wat is je rol binnen de Consumentenombudsdienst?
Ik ben Pieter-Jan De Koning en ik ben de operationeel manager van de Consumentenombudsdienst.
2. Hoelang werk je al voor de COD?
Nog geen 10 jaar, maar slechts 9.
3. Hoe was je eerste contact met de Consumentenombudsdienst?
Zeer goed. Ik moest van mijn vorige werknemer de toen nagelnieuwe richtlijn over buitengerechtelijke geschillenregeling eens onder de loep nemen en ook de wet die de richtlijn zou omzetten. Ik had toen meteen door dat het op zo’n dienst leuk werken zou zijn. En kijk, nu werk ik hier.
4. Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
Altijd anders. Ik kan dat niet zeggen. Maar wat ik in elk geval wel doe is dossiers nalezen. Heel veel dossiers bekijken, herbekijken en dan ervoor zorgen dat het goed komt.
5. Hoeveel koffie drink je op zo’n werkdag eigenlijk?
Te veel.
6. Wat vind je heel leuk aan je job?
Dat ik nooit weet hoe mijn dag er zal uitzien. Of toch, ik weet dat wel een beetje natuurlijk, maar het is altijd anders. Er zijn altijd andere dossiers die op mijn bureau liggen. Ook al gaat het dan opnieuw over een garantiekwestie, want die dossiers doen we al sinds het prille begin. Toch zijn er nog altijd andere soorten, ander invalshoeken en andere vragen die naar boven komen. Het is heel leuk dat ik met een heel verscheiden aantal zaken in aanraking kom.
7. Wat is het gekste dossier dat je al gelezen hebt?
Dat zijn er heel veel. Je hebt heel veel gekke dossiers, er zijn pikante dossiers en ook nog groepsdossiers waar een groep consumenten bij betrokken zijn. Dan zijn er ook kwade consumenten, er ook heel kwade. Maar gelukkig zijn er ook heel veel blije consumenten die dat ook laten blijken aan ons en da’s heel tof.
Maar als ik er eentje moet uitpikken dan kies is voor het dossier rond een vals gebit. Dat vals gebit werd ook meegestuurd samen met het dossier! Tijdens de bemiddeling lag hier dus een stel valse tanden bij ons op kantoor!
8. Kan je de Consumentenombudsdienst omschrijven in drie woorden?
Dat is de meest gemakkelijke vraag aller tijden. Snel, gratis en laagdrempelig. De drie codewoorden van de COD.
9. Naar welke muziek luister je terwijl je werkt?
Ik ben heel eclectisch in mijn muziekkeuze, maar ik hou vooral van stevige gitaren.
10. Wat wens je de COD voor de toekomstige 10 jaar?
Iets meer budget en werkingsmiddelen, dat zou heel tof zijn. Ik denk dat dat de behandeling van de dossiers ten goede zou komen en ook het team wat meer ademruimte zou geven.


