Wat we doen, doen we graag. En goed, denken we er vaak bij. Maar we menen ook dat het allemaal wat beter kan. En daarvoor hebben we een memorandum opgesteld.
De Consumentenombudsdienst zoekt naar oplossingen bij geschillen tussen consumenten en ondernemingen. We doen dat gratis, snel en op een heel laagdrempelige manier.
Consumenten-bemiddeling (of ADR, zoals wij het vaak noemen) heeft veel voordelen: het herstelt het vertrouwen tussen klant en verkoper, zoekt naar win-win-oplossingen, ontlast de rechtbanken en versterkt het vertrouwen van de Belgen in de economie. Er is immers altijd een ombudsdienst om te helpen.
Het Belgisch ADR-landschap werkt en dient als voorbeeld voor onze buurlanden. En toch menen we dat het beter kan. In ons memorandum doen we vier algemene aanbevelingen om het ombudswerk in België te versterken en de Consumentenombudsdienst verder uit te bouwen. Geheel in lijn is ons memorandum kort, krachtig en erg leesbaar. Leest u mee?