Skip to main content

De term ombudsman klinkt misschien vertrouwd in de oren, maar weet u ook goed wat een ombudsman doet? En volgens welke principes een ombudsman werkt? We leggen het graag nog even kort uit.

Een ombudsman is een dienst die een oplossing zoekt via bemiddeling en dialoog. Deze dienst komt tussenbeide wanneer een burger, een bedrijf, een organisatie of een vereniging een probleem ondervindt met een overheidsdienst of bedrijf. Zijn tussenkomst is gratis en de ombudsman handelt onafhankelijk. Hij analyseert de situatie en probeert het standpunt van de klager en dat van de dienst waarop de klacht betrekking heeft, met elkaar te verzoenen.

Een man van principes

Een ombudsman maakt geen deel uit van een overheidsdienst of van een bedrijf. De onafhankelijkheid van een ombudsman is wettelijk vastgelegd en voor elke ombudsman is zijn onafhankelijkheid zijn hoogste goed.  Deze onafhankelijkheid heeft drie kanten:

• de ombudsman is onafhankelijk van de organisaties en de overheden die hem benoemen;
• hij is onafhankelijk van de organisaties en overheden die hij controleert;
• hij is onafhankelijk van de burgers, gebruikers, drukkingsgroepen en klanten voor wie hij werkt.

De ombudsman krijgt van niemand richtlijnen en organiseert zelf zijn werk. Hij speelt dus zeker niet onder één hoedje met de overheden of de diensten die hem benoemen of waarvoor hij bevoegd is. Verder werkt een ombudsman altijd volgens het principe ‘woord – wederwoord’: hij luistert naar jouw verhaal, maar even goed naar het verhaal van de partij waarover je klaagt.  De ombudsman treedt dus altijd op als onpartijdige buitenstaander tussen jou en de betrokken partijen.

Wat is een ombudsman niet?

Je moet eerst proberen om jouw probleem op te lossen met de overheidsdienst of het bedrijf waarover je een klacht hebt. We kunnen je pas helpen als je dit al geprobeerd hebt.

Een ombudsman is in elk geval geen advocaat. Hij onderzoekt je probleem en houdt daarbij rekening met de standpunten van alle partijen. Een ombudsman zal je zaak niet bepleiten.
Een ombudsman is ook geen rechter. Hij probeert oplossingen te vinden door bemiddeling en dialoog en houdt daarbij rekening met zowel de wet als de principes van de redelijkheid en de billijkheid.

Waar vind ik alle ombudsmannen?

Slechts één klik verwijderd: www.ombudsman.be!

Consumentenombudsdienst

Een autonome openbare dienst die gratis bemiddelt tussen consumenten en ondernemingen.

Dossier indienen

Adres

Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel
Tel.: 02/702.52.00
Fax.: 02/808.71.20
Ondernemingsnummer : 0553.755.479

Copyright : Consumentenombudsdienst

X
Welkom op onze website