Skip to main content

10 jaar, 10 vragen, 10 mensen.

De Consumentenombudsdienst bestaat dit jaar 10 jaar en dat laten we niet onopgemerkt voorbij gaan. Gedurende tien jaar hebben we heel wat gedaan. Geluisterd, gepraat, gezwegen, gelachen, gevloekt, gezucht, geschreven, herschreven, geschrapt, overwogen, heroverwogen, bemiddeld en verzoend. Dat deden en dat doen we niet alleen. Gaandeweg bouwden we een vertrouwensrelatie uit met heel wat mensen en organisaties. En die laten we nu even aan het woord. Tien vragen aan tien mensen over tien jaar COD.

VANDAAG: Lisa, een Franstalige dossierbeheerder


1. Kan je jezelf kort even voorstellen?

Ja, ik ben Lisa Boulemberg en ik bemiddel bij de Franstalige dossiers bij de Consumentenombudsdienst.

2. Hoe lang werk je al bij de COD?

Ik werk hier sinds januari 2024.

3. Kun je ons ook vertellen wat je het leukste vindt aan je werk?

Ik denk dat “mensen helpen” mijn favoriete bezigheid is. Ik help echt graag mensen die het even niet meer weten als ze een geschil hebben met een bedrijf.

4. En, voor het evenwicht, wat vind je het minst leuk?

Ik zou zeggen het gebrek aan erkenning van sommige consumenten. Soms bieden we hen een redelijke oplossing, maar dan nemen ze niet eens de moeite om ons te antwoorden of gewoon maar kort even iets te laten weten.

5. Iets anders, wat is je favoriete toetje?

Zonder aarzeling zeg ik dan: aardbeientaart!

6. Welk dossiers draag je met plezier over aan een collega?

Dat zijn de dossiers die niet in mijn moedertaal, het Frans, zijn. Ik geef toe dat ik altijd wat schrik heb om een telefoon te moeten doen in een voor mij vreemde taal. Dat zou mij overvallen en dat vermijd ik dus liever. Of geef ik door aan een collega!

7. Over collega’s gesproken, wat is je beste herinnering aan de COD?

Dat moet wel de laatste teambuilding zijn , toen we naar de zee zijn gegaan. We hebben toen veel activiteiten gedaan. Zowel reflecteren over onze dienst, hoe we werken en vooral hoe we dat kunnen verbeteren als echte teambuildingsactiviteiten. Het was écht interessant.

8. Ondanks al deze goeie zaken zijn er vast ook moeilijke mensen. Hoe ga je daarmee om?

Moeilijke consumenten zijn vaak mensen die zich moeten uiten en willen ventileren. Ik geef hen dan ook de ruimte en de tijd om dat te doen. Maar daarbij hou ik wel stevig de teugels vast en waak ik erover dat alles op een vriendelijke en respectvolle manier gebeurt.

9. In ombudsland wordt er soms gesproken over het creëren van nieuwe ombudsdiensten. In welke sector zou jij een ombudsdienst oprichten?

Dan zou ik momenteel toch kiezen voor een ombudsdienst voor de kansspelen. Deze dossiers vragen immers een grote kennis, ook op wetgevend vlak, en dat is helemaal niet evident.

10. Laatste vraag: wat wens je de COD toe voor zijn 10-jarig bestaan?

Ik zou willen dat consumenten steeds vaker een beroep op ons zouden doen zodat hun problemen zouden opgelost geraken.

Consumentenombudsdienst

Een autonome openbare dienst die gratis bemiddelt tussen consumenten en ondernemingen.

Dossier indienen

Adres

Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel
Tel.: 02/702.52.00
Fax.: 02/808.71.20
Ondernemingsnummer : 0553.755.479

Copyright : Consumentenombudsdienst

X
Welkom op onze website