Nee? Toch kan het in deze vakantieperiode misschien nuttig voor je zijn.
De Consumentenombudsdienst (COD) klachten behandelt tegen Belgische luchtvaartmaatschappijen en vakantieverblijven. De Geschillencommissie Reizen (GR) gaat daarentegen geschillen tussen jou en een reisagent of touroperator over het verloop van een reis, mits zij instemt met de algemene voorwaarden van de commissie.
Zij behandelen dus geschillen die te maken hebben met pakketreizen. In tegenstelling tot de COD biedt de Geschillencommissie Reizen twee soorten procedures bij afhandeling van dossiers: bemiddeling en arbitrage. De keuze hiervoor ligt bij jou. Maar wat is nu het verschil? Kort gezegd legt de GR het als volgt uit:
“Kort gesteld beoogt de verzoeningsprocedure een verzoener aan te duiden, dit is een onafhankelijke en onpartijdige juridische deskundige die alle betrokken partijen op een objectieve en actieve wijze zal begeleiden en zal helpen om tot een billijke minnelijke oplossing te komen. Een arbitrageprocedure is formeler en zal het geschil laten beslechten door een arbitraal college dat een voor partijen bindende uitspraak zal vellen.”
De Geschillencommissie Reizen is net als de COD een gekwalificeerde entiteit
En moet daarom aan bepaalde eisen voldoen, waaronder de ontvangen dossiers binnen maximaal 90 dagen te behandelen. Je kan rechtstreeks een verzoek tot bemiddeling of arbitrage indienen op hun website (https://clv-gr.be/).
Omwille van transparantie is het nuttig te vermelden dat een dossier bij de GR de consument tussen de 60 en 90 euro kost, afhankelijk van het type procedure en het bedrag van de vordering.
Deze commissie bestaat sinds 1983 en is als partner van ConsumerConnect en Belmed ook via deze contactpunten bereikbaar. Wat de bemiddelingsprocedure betreft, wordt in meer dan 70% van de effectief behandelde gevallen een akkoord bereikt.
Heb je een geschil over de kwaliteit van je verblijf, een geval van overmacht, excursies of een probleem met een contract? Aarzel dan niet om contact op te nemen met de Geschillencommissie Reizen. Ze kunnen je, net als wij, informeren over de procedures, maar geven geen juridisch advies zodat ze hun werk eerlijk en onpartijdig kunnen blijven doen.
Wil je meer weten over de Geschillencommissie Reizen? Bezoek dan hun website: https://clv-gr.be.


