Skip to main content

De Consumentenombudsdienst kan je informatie geven over buitengerechtelijke geschillenregeling of de procedure die het meest geschikt is voor jouw situatie.

  • Informatie geven over de verschillende vormen van buitengerechtelijke geschillenregeling. (zie hieronder)
  • Informatie geven over de andere ombudsdiensten en hun procedures. (lees meer)
  • Informatie geven over onze eigen procedure. (lees meer)
  • Informeren over rechten en plichten. Daarvoor kan je terecht op www.consumerconnect.be en op www.eccbelgie.be.e
  • Voorafgaandelijk advies geven in een dossier. De Consumentenombudsdienst treedt in eerste instantie op als een onpartijdige tussenpersoon. We kiezen geen partij en zijn niet de advocaat van de consument. Voor advies kan u ten rade gaan op www.advocaat.be.

Om een probleem op te lossen kan je altijd een beroep doen op een rechter, bij voorkeur in het bijzijn van een advocaat. De rechter zal een beslissing nemen en het geschil beslechten.

Voordelen

  • Een vonnis of arrest moet nageleefd worden en is dus afdwingbaar.
  • De rechter moet zich uitspreken en dus is er de garantie dat het geschil wordt beslecht.
  • De procedure voor de rechtbank biedt zekerheid.

Nadelen

  • Het gerecht werkt traag.
  • De vele regels en procedures maken het proces vaak erg log.
  • Een procedure voor de rechtbank is duur.
  • De uitkomst van de procedure is onzeker.

Consumenten in België kunnen een beroep doen op verschillende alternatieven om hun geschillen op te lossen. Als verzamelnaam hebben we het dan vaak over ADR of Alternative Dispute Resolution (alternatieve geschillenregeling).

Voordelen

  • ADR werkt heel erg snel.
  • ADR is goedkoop en vaak zelfs gratis.
  • ADR kent weinig regeltjes en procedures. De oplossing staat centraal.
  • ADR streeft naar een win-win en zoekt naar een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is.

Nadelen

  • ADR werkt vaak op vrijwillige basis en dus kunnen oplossingen of aanbevelingen niet worden afgedwongen.
  • Er is vaak geen verplichting om mee te werken.
  • Ook hier is de uitkomst van de procedure onzeker.

Er bestaan veel namen voor ADR en de terminologie kan verwarrend zijn, maar allemaal proberen ze oplossingen te bereiken.

Partijen die een geschil hebben, kunnen overeenkomen om een beroep te doen op een scheidsgerecht of arbiter. Het scheidsgerecht doet een arbitrale uitspraak na de partijen gehoord te hebben en de meegedeelde stukken van het dossier te hebben bestudeerd.

Lees meer

Een vrijwillige procedure tussen de partijen die een beroep doen op een neutrale derde om te helpen hun geschil bij te leggen in een vertrouwelijk kader. De verzoener luistert naar elke partij en stelt daarna een oplossing voor. De partijen zijn vrij om die oplossing al dan niet te aanvaarden.

Lees meer

Een neutrale en onpartijdige  persoon, de bemiddelaar, zoekt in een strikt vertrouwelijke sfeer samen met de partijen een akkoord dat aanvaardbaar is voor iedereen. De bemiddelaar laat de partijen zelf naar een oplossing zoeken.

Lees meer

Een persoon die je verder helpt wanneer je een klacht hebt. Er bestaan verschillende soorten ombudsmannen, met elk hun eigen bevoegdheden. Een ombudsman kan verbonden zijn aan een bepaalde sector of een overheid, maar is altijd onafhankelijk en onpartijdig. Een ombudsman zal op zoek gaan naar een oplossing in individuele dossiers maar daarnaast ook aanbevelingen maken aan zowel bedrijven als overheid met het oog op een betere werking.

Lees meer

Elke private of door een publieke overheid opgerichte entiteit die aan buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen doet en die door de FOD Economie erkend en gecontroleerd wordt.

Lees meer

Een probleem als consument?

Er bestaan gespecialiseerde diensten in de grootste economische sectoren. Afhankelijk van bij welke dienst je terecht komt, kunnen er andere regels gelden. Al zijn er wel een aantal basisregels waar iedereen aan moet voldoen :

  • Elke dienst is onafhankelijk en onpartijdig;
  • Elke dienst werkt transparant en toegankelijk;
  • Elke dienst maakt een jaarverslag op;
  • Elk dossier wordt behandeld binnen een termijn van 90 dagen.
    Momenteel zijn er 13 gekwalificeerde entiteiten in België.

Je vindt hen hier terug of via deze lijst van de FOD Economie.

Consumentenombudsdienst

Een autonome openbare dienst die gratis bemiddelt tussen consumenten en ondernemingen.

Dossier indienen

Adres

Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel
Tel.: 02/702.52.00
Fax.: 02/808.71.20
Ondernemingsnummer : 0553.755.479

Copyright : Consumentenombudsdienst