Skip to main content

2025 brengt niet enkel goed nieuws. Per 1 januari houdt de Ombudsman voor de Handel er immers mee op. Dat betekent dat consumenten die een geschil hebben met een handelaar die voorheen was aangesloten bij de Ombudsman voor Handel, nu terecht zal komen bij de Consumentenombudsdienst.

De Consumentenombusdienst fungeert als residuaire ombudsdienst. Dat betekent dat wij pas bevoegd zijn en tot een bemiddeling kunnen overgaan als er geen andere, specifieke ombudsdienst bestaat. Op die manier verzekeren we dat elk consumentengeschil kan voorgelegd worden aan een dienst voor buitengerechtelijke geschillenregeling.

De Consumentenombudsdienst promoot en stimuleert al sinds altijd het oprichten van zoveel mogelijk sectorale ombudsdiensten. Niet omdat wijzelf werkschuw zijn, wel omdat we van mening zijn dat gespecialiseerde diensten een betere dienstverlening kunnen bieden. Ze zullen immers een grotere expertise in huis hebben, die in sommige sectoren essentieel is om technische dossiers te begrijpen en met de beiden partijen naar een oplossing te zoeken. Een sectorale ombudsdienst biedt een meerwaarde voor zowel consument als handelaar.

Dat was dus ook zo voor de Ombudsman voor de Handel, een ombudsdienst die verschillende grote handelaars (Ikea, Mediamarkt, Vanden Borre, Lidl,…) groepeerde. Per 1 januari houden zij er dus mee op en dus komen de dossiers nu onze kant uit.

Na de verzoeningscommissie Automoto is de Ombudsman voor de Handel de tweede entiteit op korte tijd die verdwijnt. Dat is geen goeie evolutie. Elke economische sector die naam waardig verdient een eigen ombudsdienst.

Tot die tijd zal de Consumentenombusdienst echter met veel overgave en vol goeie moed in alle dossiers die het toegestuurd krijgt, op zoek gaan naar oplossingen. Snel, gratis en efficiënt, zoals altijd!

Download het rapport
Download

Consumentenombudsdienst

Een autonome openbare dienst die gratis bemiddelt tussen consumenten en ondernemingen.

Dossier indienen

Adres

Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel
Tel.: 02/702.52.00
Fax.: 02/808.71.20
Ondernemingsnummer : 0553.755.479

Copyright : Consumentenombudsdienst