Op woensdag 14 januari was de Consumentenombudsdienst te gast bij het radioprogramma Winwin van Radio 2. We praatten er over moeilijke bemiddelingsdossiers die we regelmatig zien opduiken, met name die tussen een crèche en jonge ouders.
Moeilijke dossiers? Toch wel. Want aangezien het gaat over baby’s en kleuters zijn het vaak heel emotionele dossiers. En het gaat vaak ook best over heel wat geld. Want kinderdagverblijven en crèches zijn een grote kost, zeker voor jonge ouders.
Twee soorten problemen komen vaker voor dan andere: ouders die het contract stopzetten nog vóór hun baby naar de opvang is gegaan en anderzijds ouders die eenzijdig het contract stopzetten tijdens de uitvoering ervan. In het eerste geval moet vaak een verbrekingsvergoeding betaald worden. En dat komt soms als een verrassing, zeker als de vergoeding erg hoog is. Bij het tweede soort dossiers, moeten we opmerken dat een contract niet van de ene dag op de andere verbroken kan worden en dat termijnen gerespecteerd moeten worden. Dat ligt vaak moeilijk als het vertrouwen tussen de partijen zoek is.
De Consumentenombusdienst probeert in beide gevallen te bemiddelen. Door te praten met beide partijen proberen we de situatie te ontmijnen. Uiteraard kijken we daarbij naar de wet, het contract en de daarbij horende algemene voorwaarden. Maar we doen meer. We beoordelen het dossier ook op redelijkheid en billijkheid. Vaak zijn die laatste twee belangrijker en nuttiger om tot een oplossing te komen.
Het artikel op VRTNWS lees je hier!!!