De Consumentenombudsdienst probeert door te praten naar oplossingen toe te werken. Beiden, zowel praten als oplossen, gaat pas als de partijen rond de tafel willen meewerken. Dat lukt gelukkig vaker wel dan niet. Maar als consumenten opgelicht worden, en via ons een oplossing willen bekomen, dan bijten we helaas vrijwel altijd in het zand. Voorkomen is dus absoluut beter dan (vruchteloos proberen) genezen.
Malafide loodgieters
Oplichterij komt in veel verschillende vormen, maar bij de Consumentenombudsdienst waarschuwen we al langer voor spoedhersteldiensten die niet zijn wat ze lijken.
De werkwijze is vaak dezelfde. Een consument krijgt te maken met een urgent probleem: een gesprongen waterleiding, een defecte verwarmingsketel of een verstopt toilet. Dit soort noodsituaties dwingt mensen tot snelle actie. Malafide spoedherstellers zijn er dan als de kippen bij en sturen meteen iemand langs, maar vaak lossen ze het probleem slechts gedeeltelijk of helemaal niet op. Wat volgt, is een torenhoge factuur die je vaak meteen en ter plekke moet betalen.
-
10 seconden!
Hoe moeilijk het in een gegeven situatie ook mag lijken, de Consumentenombudsdienst roept op om voor elke keuze of beslissing tien seconden de tijd te nemen en de keuze voor een bepaalde onderneming te overdenken. Neem daarbij ook steeds deze vijf vuistregels in acht:
- Klik niet zomaar op de eerste zoekresultaten. Malafide bedrijven betalen om bovenaan te staan. Scroll verder en check online reviews.
- Raadpleeg je netwerk. Vraag buren, vrienden of familie om aanbevelingen. Persoonlijke ervaringen zijn goud waard.
- Eis duidelijkheid vooraf. Beschrijf het probleem helder en vraag een prijsindicatie voor zowel de interventie, wisselstukken als verplaatsingskosten. Laat deze bevestigen via mail, SMS of WhatsApp.
- Betaal niet onmiddellijk. Vraag een gedetailleerde factuur en betaal pas als alles correct is afgehandeld.
- Wees kritisch. Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo.
Dropshipping
Dropshipping is een vorm van elektronische handel waarbij webhandelaars(dropshippers) producten in hun webwinkel aanbieden die ze zelf niet in voorraad hebben. Plaatst u een bestelling op de webshop van de dropshipper, dan zal hij uw bestelling rechtstreeks overmaken aan zijn leverancier die het op zijn beurt rechtstreeks naar u verzendt. Voorraadbeheer en orderafhandeling zijn dus niet langer noodzakelijk. De dropshipper zal zich focussen op het bekomen van bestellingen, bijvoorbeeld door reclame te maken via social media.[1]
Als consumenten echter niet weten dat ze met een dropshipper te maken hebben, weten ze ook vaak niet dat hun consumentenrechten moeilijker af te dwingen zullen zijn.
Actie – reactie!
De Economische Inspectie van de FOD Economie voert de strijd op tegen deze cowboys. Dat doet het eerst en vooral door websites offline te halen, wat vaak de meest efficiënte manier is om oplichters een halt toe te roepen. De lijst valt te raadplegen op hun website.
Daarnaast waarschuwt het ook voor bepaalde praktijken die schadelijk kunnen zijn voor consumenten en ondernemingen. Zowel malafide dropshippers als spoedherstellers, maar ook verdachte festivals of reisagenten worden opgenomen op een zwarte lijst die voor iedereen raadpleegbaar is.
Als je wil voorkomen in plaats van genezen, is een kijkje op deze lijsten dus zeker geen overbodige luxe!


