Promoties die je rond de oren vliegen, kortingen waar je van achterover valt. Maar ook waarschuwingen voor misleidende prijzen en schrik om bedot te worden. Black Friday dient zich aan en dat zal u geweten hebben. Bestaat er een gulden middenweg?
Thanksgiving is zowat de meest populaire feestdag in de Verenigde Staten. Men viert feest om de goede oogst te vieren en het leven en zijn naasten te bedanken. De vrijdag na Thanksgiving is er Black Friday die het begin van de koopjesperiode markeert. De ene dag is vooralsnog niet komen overwaaien, de andere heeft hier wel al goed zijn ingang gevonden.
En dus worden ook wij in België overstelpt met kortingen en promoties. Die hand in hand gaan met valse kortingen en misleidende promoties. Onder andere de FOD Economie waarschuwt om niet te hard van stapel te lopen en geeft hiervoor een aantal tips mee.[1]
Maar of je nu iets koopt op Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis of nieuwjaar, een aantal stelregels blijven steeds dezelfde. En die herhalen we graag nog eens. Net als onze eigen tips.
- Koop je iets in een winkel? Dan is er geen bedenkingstermijn, tenzij de winkel dat zelf expliciet voorziet. Laat je dus goed helpen door de verkoper.
- Koop je iets online, dan kan je je aankoop wel herroepen. Laat de verkoper tijdig weten dat je het goed wil terugsturen en spreek af hoe je dat best doet.
- We raden aan om dure online aankopen die je wil herroepen, te gaan terugbrengen naar een fysieke winkel. Zo vermijd je problemen.
- Als een product stuk gaat, contacteer de verkoper. Het is immers deze die instaat voor de wettelijke garantie, niet de fabrikant.
- Kijk online goed na bij wie je koopt en waar. De consumentenbescherming is hoog binnen Europa, maar buiten de grenzen is het veel moeilijker om je rechten af te dwingen.
Heb je toch een probleem dat je niet opgelost krijgt? Contacteer ons gerust. Ook op Black Friday!
[1] https://news.economie.fgov.be/258080-black-friday-kortingen-blijf-alert-en-meld-misleiding/


