De Consumentenombudsdienst krijgt met regelmaat dossiers van consumenten die ontevreden zijn over de belevenisbon die ze willen gebruiken. Er zijn veel en diverse bonnen in omloop en de problemen die opduiken zijn even verschillend. Maar is zo’n bon nu wel of niet een goed idee?
Laat ons meteen met de deur in huis vallen: ja. In het gros van de gevallen zal zo’n bon een mooi geschenk zijn, zowel voor degene die het geeft als voor degene die het krijgt. Slechts een klein percentage zal voor wrevel zorgen. En dan kan de Consumentenombudsdienst helpen.
We kunnen evenwel niet blind zijn voor de klachten die ons bereiken en de moeilijkheden die wij hebben om tot een constructieve bemiddeling te komen met de bedrijven die deze belevenisbonnen uitgeven. Daarom deze tips en aandachtspunten:
- Voor de consument:
- Weet wat je geeft en weet wat je krijgt. Lees op voorhand goed de omschrijving van de bon en als die er zijn, ook de kleine lettertjes.
- Wacht niet om de bon te gebruiken. Hoe meer speelruimte je hebt, hoe eenvoudiger het voor alle partijen is om de bon op een correcte manier te gebruiken.
- Voor de uitgever:
- Vermijd kleine lettertjes. Zorg dat alle voorwaarden eenvoudig en helder uitgelegd worden en dat die voorwaarden leesbaar en zichtbaar worden aangebracht op de bon.
- Bonnen die niet geven waar consumenten denken te goeder trouw recht op te hebben, kunnen als misleidende handelspraktijk beschouwd worden, en dat is verboden.
- Als uitgever sta je ook in voor de betrouwbaarheid van je partner die de belevenisbon int.
- Wees bereikbaar voor klanten die een probleem hebben. Niet (enkel) via een chatbot, maar via de telefoon of via mail en zorg voor een vlotte afhandeling van elke klacht.
Loopt er toch nog iets verkeerd, en geraken jullie er samen niet uit, dan kan de Consumentenombudsdienst helpen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.


