Skip to main content

Elke consument die een geschil heeft met een in België gevestigde onderneming kan aankloppen bij een gekwalificeerde entiteit die zal proberen om buiten het gerecht om het geschil op te lossen.

Er bestaan gespecialiseerde diensten in de grootste economische sectoren. Vaak zijn dat ombudsmannen, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om een verzoeningscommissie. Afhankelijk van bij welke dienst je terecht komt, kunnen er andere regels gelden. Al zijn er wel een aantal basisregels waar iedereen aan moet voldoen:

Elke dienst is onafhankelijk en onpartijdig.

Elke dienst werkt transparant en toegankelijk.

Elke dienst maakt een jaarverslag op.

Elk dossier wordt behandeld binnen een termijn van 90 dagen.

Momenteel zijn er 13 gekwalificeerde entiteiten in België. Hoewel een beroep op de Consumenten gratis is voor de consument, kunnen andere gekwalificeerde entiteiten waarnaar wij doorverwijzen een vergoeding vragen.

Je kan niet kiezen waar je een dossier indient. Elke dienst is bevoegd in zijn sector.

Telecommunicatie

Financiële diensten

Notariaat

Verzekeringen

Bouw

Energie / Gas

Reizen

Postsector

Advocatuur

Spoorweg

Textielverzorger

Gerechtsdeurwaarder

Consumentenombudsdienst

Weet je niet goed bij wie je best aanklopt? Heb je vragen over kosten of procedures?
Wij antwoorden graag op al je vragen. Aarzel niet om ons te contacteren!

Consumentenombudsdienst

Een autonome openbare dienst die gratis bemiddelt tussen consumenten en ondernemingen.

Dossier indienen

Adres

Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel
Tel.: 02/702.52.00
Fax.: 02/808.71.20
Ondernemingsnummer : 0553.755.479

Copyright : Consumentenombudsdienst