Skip to main content

De Consumentenombudsdienst is een autonome openbare dienst die drie wettelijke taken heeft.

Informeren

Consumenten en ondernemingen informeren over hun rechten en plichten, en in het bijzonder over de mogelijkheden om consumentengeschillen buitengerechtelijk te regelen.

Doorverwijzen

Elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil in ontvangst nemen en deze, indien nodig, doorspelen naar een andere ter zake bevoegde en bekwame entiteit.

Bemiddelen

Zelf tussenkomen bij elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een geschil waarvoor geen andere entiteit bevoegd is (lees meer over onze procedure).

De taken van de Consumentenombudsdienst zijn vastgelegd in Boek XVI van het Economisch Recht en werden verder uitgewerkt in het Koninklijk Besluit van 16 februari 2015.

De Consumentenombudsdienst is een gekwalificeerde entiteit die erkend werd door de FOD Economie op 28/05/2015. De volledige lijst van de erkende gekwalificeerde entiteiten vindt u op de website van de FOD Economie.

Text fr

Ombudsman.be

Ombudsman.be is het netwerk van Belgische ombudsdiensten. De belangrijkste doelstellingen van het netwerk zijn:

  • de ombudsdiensten beter bekend maken,
  • de ombudsdiensten beter bereikbaar maken voor het publiek,
  • de samenwerking tussen de verschillende ombudsdiensten bevorderen en zorgen voor de onderlinge uitwisseling van ervaring en kennis.
Ombudsman.be

Travel_Net

TRAVEL_NET wil ADR van hoge kwaliteit binnen de reis-/transport-/toerismesector vergemakkelijken, versterken en verbeteren, met name door het delen van grensoverschrijdende dossiers, het uitwisselen van kennis en best practices en het promoten van ADR.

travelnet-adr.eu

Netwerk residuaire diensten

De Consumentenombudsdienst is ook lid van het informele netwerk van residuaire gekwalificeerde entiteiten uit Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk. Een maal per jaar komen we samen om van elkaar te leren.

Consumentenombudsdienst

Een autonome openbare dienst die gratis bemiddelt tussen consumenten en ondernemingen.

Dossier indienen

Adres

Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel
Tel.: 02/702.52.00
Fax.: 02/808.71.20
Ondernemingsnummer : 0553.755.479

Copyright : Consumentenombudsdienst