De Consumentenombudsdienst is een autonome openbare dienst die drie wettelijke taken heeft.
Over de Consumenten
ombudsdienst
Onze werking
Informeren
Consumenten en ondernemingen informeren over hun rechten en plichten, en in het bijzonder over de mogelijkheden om consumentengeschillen buitengerechtelijk te regelen.
Doorverwijzen
Elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil in ontvangst nemen en deze, indien nodig, doorspelen naar een andere ter zake bevoegde en bekwame entiteit.
Bemiddelen
Zelf tussenkomen bij elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een geschil waarvoor geen andere entiteit bevoegd is (lees meer over onze procedure).
De taken van de Consumentenombudsdienst zijn vastgelegd in Boek XVI van het Economisch Recht en werden verder uitgewerkt in het Koninklijk Besluit van 16 februari 2015.
De Consumentenombudsdienst is een gekwalificeerde entiteit die erkend werd door de FOD Economie op 28/05/2015. De volledige lijst van de erkende gekwalificeerde entiteiten vindt u op de website van de FOD Economie.
Het team
Het directiecomité
De Consumentenombudsdienst wordt beheerd en vertegenwoordigd door een directiecomité dat bestaat uit tien leden:
- twee ombudsmannen voor energie,
- twee ombudsmannen voor telecommunicatie,
- twee ombudsmannen voor de postsector,
- twee ombudsmannen voor de treinreiziger,
- de ombudsman voor financiële diensten,
- de ombudsman voor de verzekeringen.
In het Directiecomité zetelen ook een vertegenwoordiger van de minister bevoegd voor Economie en een vertegenwoordiger van de minister bevoegd voor Begroting. Deze vertegenwoordigers zetelen in het Directiecomité met een raadgevende stem.
Netwerk
De Consumentenombudsdienst is lid van verschillende netwerken:
Ombudsman.be
Ombudsman.be is het netwerk van Belgische ombudsdiensten. De belangrijkste doelstellingen van het netwerk zijn:
- de ombudsdiensten beter bekend maken,
- de ombudsdiensten beter bereikbaar maken voor het publiek,
- de samenwerking tussen de verschillende ombudsdiensten bevorderen en zorgen voor de onderlinge uitwisseling van ervaring en kennis.
Netwerk residuaire diensten
De Consumentenombudsdienst is ook lid van het informele netwerk van residuaire gekwalificeerde entiteiten uit Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk. Een maal per jaar komen we samen om van elkaar te leren.
Consumentenombudsdienst
Een autonome openbare dienst die gratis bemiddelt tussen consumenten en ondernemingen.
Adres
Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel
Tel.: 02/702.52.00
Fax.: 02/808.71.20
Ondernemingsnummer : 0553.755.479
Copyright : Consumentenombudsdienst